ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓ A MÉRNÖKTANÁR SZAKRÓL


Főiskolánk mérnöktanár-képzése a műszaki szakképzés pedagógusainak felkészítésére szolgál.

A szak képzési célja: a műszaki képzettségre építve az iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzésben a hallgató szakirányának megfelelő tantárgyak tanítására (elméleti órák, laboratóriumi és gyakorlati foglalkozások vezetésére) és önálló, alkotó tanári munkára való felkészítés.

A mérnöktanárok magas szintű általános műveltség és szakmai felkészültség birtokában, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket és erkölcsi normákat tiszteletben tartva, felelősségteljes elhivatottsággal képesek:


A piacgazdaságra való áttérés az iparban alapvető szerkezetváltással járt, ami folyamatos termék- és technológiakorszerűsítést igényel. A gazdasági szervezetek a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodni képes, magas színvonalon képzett szakembereket várnak. Fontos feladat a munkaerő tömeges képzése, átképzése és továbbképzése, amelynek megoldásához jó felkészültségű mérnöktanárokra van szükség.

A hallgatók a mérnöktanár szakon a mérnöki ismeretek mellett a műszaki tantárgyak oktatásához szükséges pedagógiai-módszertani ismereteket is elsajátítják. Középfokú oktatási intézményekben és munkaerő-piaci képzőhelyeken taníthatnak, részt vehetnek továbbá a vállalati továbbképzések szervezésében, lebonyolításában. Pedagógiai, pszichológiai tudásukat a mérnöki életben is hasznosíthatják.

A műszaki pedagógus képzést a Budapesti Műszaki Főiskola minden karán a Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Kar gesztorálja.

A mérnöktanári szak a Bánki Karon a következő párosításokban választható:


A hallgatók alapszakjuk második szemeszterének elvégzése után jelentkezhetnek a mérnöktanár szakra, amelyet a műszaki tanulmányokkal párhuzamosan végeznek.

A biztonságtechnikai mérnök, a könnyűipari mérnök, a műszaki informatika és a műszaki menedzser szakon folytatott tanárképzés szerkezete, arányai, pedagógiai programja a gépészmérnök tanári szakéval azonos. Különbségek a záróvizsga tartalmában mutatkoznak, a szakmai tartalom sajátosságainak megfelelően.

A képzésre fordított összes óraszám közel 55%-át tantermi, laboratóriumi és műhelygyakorlatok alkotják. A tanári szakismeretek összes óraszámának 29%-ában szakképző iskolákban pedagógiai gyakorlatokra kerül sor.

A képzés időtartama nappali tagozaton az alapszak képzési ideje + 2 félév. Összesen 8 félév a gépész, könnyűipari és műszaki informatikai szakirányon, és 9 félév a biztonságtechnikai és műszaki menedzser szakirányon.

A mérnöktanár szakos hallgatók munkaerő-piaci elhelyezkedését javítja, hogy a képzés két diploma (mérnöki és mérnöktanári) megszerzésével zárul.

Kiegészítő mérnöktanár szak
    A kiegészítő mérnöktanár szak a főiskolai szintű mérnöki végzettség megszerzése után távoktatási formában nyújt mérnöktanár képzést.

    A képzés pedagógiai programja, tartalma, arányai és az egyes tanegységek kreditértékei a nappali mérnöktanár-képzéssel megegyeznek.

Műszaki szakoktató szak
    A műszaki szakoktató szak a mérnöktanár-képzés szakterületeivel rokon szakterületekre terjed ki. A képzés műszaki tartalma a mérnökasszisztens képzés szakmai programjához kötődik.

    A szakon végzett hallgatók képesek lesznek alkotó módon közreműködni az iskolarendszerű, illetve a munkaerő-piaci szakképzésben, a munkaerő szakmai képzésében, átképzésében és továbbképzésében a szakmai gyakorlatok vezetése terén.

    A képzés időtartama 6 félév, levelező tagozaton.

    A képzés a műszaki szakmai alapképesítésnek megfelelő szakirányú szakoktatói képesítést ad, melyet műszaki szakoktatói oklevéllel tanúsít.

    A tanulmányok során a hallgatók elsajátítják a szakiránynak megfelelő tartalmú szakmai gyakorlati tantárgyak - orientáló, alapozó, illetve speciális műhelygyakorlati és laboratóriumi foglalkozások tanításához (tervezés, irányítás, szervezés) szükséges szakértelmet.



A MÉRNÖKTANÁR KÉPZÉS SZERVEZETI HÁTTERE


Mérnökpedagógiai Intézet

A Mérnökpedagógiai Intézet a mérnöktanári szak, valamint a műszaki szakoktató szak képzését irányítja . Az oktatott alaptárgyak körébe a pszichológia, a neveléstan, a didaktika, a kommunikáció, az oktatásmódszertan, az oktatástechnológia, és a multimédia oktatási alkalmazása tartozik.

Gyakorló iskolák

A tanárképzést 6 budapesti gyakorló iskola segíti.
Laboratóriumok

Az Oktatástechnológiai és a Multimédia laboratórium a mérnöktanár-képzés technikai hátterét biztosítja a laboratóriumi gyakorlatokhoz és nyitott laboratórium formájában. A Videoszerkesztő stúdió és az Oktatástechnikai laboratórium a mérnöktanár-képzés segítése mellett elsősorban a telephelyi oktatástechnikai szolgáltatást látja el a főiskola több karára kiterjedően.



TOVÁBBKÉPZÉS


A Mérnökpedagógiai Intézet részt vesz az Oktatási Minisztérium 1997-ben indított pedagógus-továbbképzési programjában. Az intézet az elsők között dolgozta ki tanártovábbképző programjait.

A képzési tematikák összeállításakor célul tűzte a gyakorló tanárok felvértezését korszerű informatikai ismeretanyaggal, amelyet eredményesen tudnak alkalmazni mindennapi oktató-nevelő munkájuk során. A tanfolyamok a fejlődő számítástechnika nyújtotta lehetőségek oktatási, módszertani alkalmazásait teszik elérhetővé a gyakorló pedagógusok számára.

Akkreditált rövid és hosszú ciklusú programok:
    rövidciklusú tanfolyamok:
    hosszúciklusú felsőfokú OKJ képzések:
A Mérnökpedagógiai Intézet 2002-ben pedagógus szakvizsga programokat dolgozott ki mérnöktanári és informatikatanári szakirányokban.



KUTATÁS ÉS NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK


Kutatás

Az Intézet kutató-fejlesztő tevékenysége többek között a műszaki pedagógusképzés összehasonlító vizsgálatára, az algoritmikus gondolkodás területére, oktatás-módszertani kérdésekre, a felnőttoktatás kérdéseire, összehasonlító tantervelemzésekre irányul.

Az Intézet közreműködése nemzetközi szervezetek munkájában

Az Intézet az intézmény és munkatársainak egyéni közreműködése révén az alábbi szervezetekkel áll munkakapcsolatban:
Az Intézet kapcsolatai európai társintézményekkel:

A MŰSZAKI PEDAGÓGUSKÉPZÉS TANTERVEI


A közös alaptárgyak és kapcsolódásaik
Nappali tagozat
Levelező tagozat