ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓ A MÉRNÖKTANÁR SZAKRÓL
Főiskolánk mérnöktanár-képzése a műszaki szakképzés pedagógusainak felkészítésére szolgál.
A szak képzési célja: a műszaki képzettségre építve az iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzésben a hallgató szakirányának megfelelő tantárgyak tanítására (elméleti órák, laboratóriumi és gyakorlati foglalkozások vezetésére) és önálló, alkotó tanári munkára való felkészítés.
A mérnöktanárok magas szintű általános műveltség és szakmai felkészültség birtokában, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket és erkölcsi normákat tiszteletben tartva, felelősségteljes elhivatottsággal képesek:
- biztonságtechnikai mérnöki, gépészmérnöki, informatikai mérnöki és könnyűipari mérnöki, illetve műszaki menedzseri feladatokat a legkorszerűbb eljárásokkal megoldani,
- a kultúra és a tudomány fejlődésével lépést tartani,
- magas színvonalú oktató-nevelő munkát végezni,
- tanítványaik személyiségét, tudását, képességeit fejleszteni, ezáltal választott szakmájukra, illetve a folyamatos önképzésre felkészíteni.
A piacgazdaságra való áttérés az iparban alapvető szerkezetváltással járt, ami folyamatos termék- és technológiakorszerűsítést igényel. A gazdasági szervezetek a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodni képes, magas színvonalon képzett szakembereket várnak. Fontos feladat a munkaerő tömeges képzése, átképzése és továbbképzése, amelynek megoldásához jó felkészültségű mérnöktanárokra van szükség.
A hallgatók a mérnöktanár szakon a mérnöki ismeretek mellett a műszaki tantárgyak oktatásához szükséges pedagógiai-módszertani ismereteket is elsajátítják. Középfokú oktatási intézményekben és munkaerő-piaci képzőhelyeken taníthatnak, részt vehetnek továbbá a vállalati továbbképzések szervezésében, lebonyolításában. Pedagógiai, pszichológiai tudásukat a mérnöki életben is hasznosíthatják.
A műszaki pedagógus képzést a Budapesti Műszaki Főiskola minden karán a Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Kar gesztorálja.
A mérnöktanári szak a Bánki Karon a következő párosításokban választható:
- Biztonságtechnikai mérnök - Mérnöktanár
- Gépészmérnök - Mérnöktanár
- Könnyűipari mérnök - Mérnöktanár
- Műszaki informatikus - Mérnöktanár
- Műszaki menedzser - Mérnöktanár
A hallgatók alapszakjuk második szemeszterének elvégzése után jelentkezhetnek a mérnöktanár szakra, amelyet a műszaki tanulmányokkal párhuzamosan végeznek.
A biztonságtechnikai mérnök, a könnyűipari mérnök, a műszaki informatika és a műszaki menedzser szakon folytatott tanárképzés szerkezete, arányai, pedagógiai programja a gépészmérnök tanári szakéval azonos. Különbségek a záróvizsga tartalmában mutatkoznak, a szakmai tartalom sajátosságainak megfelelően.
A képzésre fordított összes óraszám közel 55%-át tantermi, laboratóriumi és műhelygyakorlatok alkotják. A tanári szakismeretek összes óraszámának 29%-ában szakképző iskolákban pedagógiai gyakorlatokra kerül sor.
A képzés időtartama nappali tagozaton az alapszak képzési ideje + 2 félév. Összesen 8 félév a gépész, könnyűipari és műszaki informatikai szakirányon, és 9 félév a biztonságtechnikai és műszaki menedzser szakirányon.
A mérnöktanár szakos hallgatók munkaerő-piaci elhelyezkedését javítja, hogy a képzés két diploma (mérnöki és mérnöktanári) megszerzésével zárul.
Kiegészítő mérnöktanár szak
A kiegészítő mérnöktanár szak a főiskolai szintű mérnöki végzettség megszerzése után távoktatási formában nyújt mérnöktanár képzést.
A képzés pedagógiai programja, tartalma, arányai és az egyes tanegységek kreditértékei a nappali mérnöktanár-képzéssel megegyeznek.
Műszaki szakoktató szak
A műszaki szakoktató szak a mérnöktanár-képzés szakterületeivel rokon szakterületekre terjed ki. A képzés műszaki tartalma a mérnökasszisztens képzés szakmai programjához kötődik.
A szakon végzett hallgatók képesek lesznek alkotó módon közreműködni az iskolarendszerű, illetve a munkaerő-piaci szakképzésben, a munkaerő szakmai képzésében, átképzésében és továbbképzésében a szakmai gyakorlatok vezetése terén.
A képzés időtartama 6 félév, levelező tagozaton.
A képzés a műszaki szakmai alapképesítésnek megfelelő szakirányú szakoktatói képesítést ad, melyet műszaki szakoktatói oklevéllel tanúsít.
A tanulmányok során a hallgatók elsajátítják a szakiránynak megfelelő tartalmú szakmai gyakorlati tantárgyak - orientáló, alapozó, illetve speciális műhelygyakorlati és laboratóriumi foglalkozások tanításához (tervezés, irányítás, szervezés) szükséges szakértelmet.
A MÉRNÖKTANÁR KÉPZÉS SZERVEZETI HÁTTERE
Mérnökpedagógiai Intézet
A Mérnökpedagógiai Intézet a mérnöktanári szak, valamint a műszaki szakoktató szak képzését irányítja . Az oktatott alaptárgyak körébe a pszichológia, a neveléstan, a didaktika, a kommunikáció, az oktatásmódszertan, az oktatástechnológia, és a multimédia oktatási alkalmazása tartozik.
Gyakorló iskolák
A tanárképzést 6 budapesti gyakorló iskola segíti.
- Arany János Gépészeti Szakközépiskola
- Egressy Gábor Finommechanikai és Műszeripari Szakközépiskola
- Ganz Ábrahám Kéttannyelvű Gyakorló Középiskola és Szakiskola
- Jelky András Ruhaipari Szakközépiskola és Gimnázium
- Katona József Gépipari, Közgazdasági Szakközépiskola és Gimnázium
- Kossuth Lajos Műszaki Szakközépiskola
Laboratóriumok
- Oktatástechnológiai laboratórium
- Multimédia laboratórium
- Videószerkesztő laboratórium
- Oktatástechnikai laboratórium
Az Oktatástechnológiai és a Multimédia laboratórium a mérnöktanár-képzés technikai hátterét biztosítja a laboratóriumi gyakorlatokhoz és nyitott laboratórium formájában. A Videoszerkesztő stúdió és az Oktatástechnikai laboratórium a mérnöktanár-képzés segítése mellett elsősorban a telephelyi oktatástechnikai szolgáltatást látja el a főiskola több karára kiterjedően.
TOVÁBBKÉPZÉS
A Mérnökpedagógiai Intézet részt vesz az Oktatási Minisztérium 1997-ben indított pedagógus-továbbképzési programjában. Az intézet az elsők között dolgozta ki tanártovábbképző programjait.
A képzési tematikák összeállításakor célul tűzte a gyakorló tanárok felvértezését korszerű informatikai ismeretanyaggal, amelyet eredményesen tudnak alkalmazni mindennapi oktató-nevelő munkájuk során. A tanfolyamok a fejlődő számítástechnika nyújtotta lehetőségek oktatási, módszertani alkalmazásait teszik elérhetővé a gyakorló pedagógusok számára.
Akkreditált rövid és hosszú ciklusú programok:
rövidciklusú tanfolyamok:
- A számítógép alkalmazása a pedagógiai munkában
- Az EXCEL táblázatkezelő program alkalmazása az iskolai munkában
- Az Internet nyújtotta lehetőségek felhasználása az oktatásban
- Számítástechnikát tanító tanárok módszertani továbbképzése
- Az oktatástechnológia új területei
hosszúciklusú felsőfokú OKJ képzések:
- Oktatásinformatikus
- Multimédia-fejlesztő
A Mérnökpedagógiai Intézet 2002-ben pedagógus szakvizsga programokat dolgozott ki mérnöktanári és informatikatanári szakirányokban.
KUTATÁS ÉS NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK
Kutatás
Az Intézet kutató-fejlesztő tevékenysége többek között a műszaki pedagógusképzés összehasonlító vizsgálatára, az algoritmikus gondolkodás területére, oktatás-módszertani kérdésekre, a felnőttoktatás kérdéseire, összehasonlító tantervelemzésekre irányul.
Az Intézet közreműködése nemzetközi szervezetek munkájában
Az Intézet az intézmény és munkatársainak egyéni közreműködése révén az alábbi szervezetekkel áll munkakapcsolatban:
- IGIP (Internationale Gesellschaft für Ingenieurpädagogik),
- SEFI (Société Européenne pour la Formation des Ingénieurs),
- ATEE (Association for Teacher Education in Europe),
- SATTTI (Strategic Alliance of Technical Teacher Training Institutions).
Az Intézet kapcsolatai európai társintézményekkel:
- TAMPERE POLYTECHNIC, Finnország;
- TECHNOLOGICAL EDUCATIONAL INSTITUTE OF CRETE, Görögország;
- FONTYS, Hollandia;
- UNIVERSITY OF HUDDERSFIELD, Nagy-Britannia
- DRESDEN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, Németország
- FCT/UNL, Portugália;
A MŰSZAKI PEDAGÓGUSKÉPZÉS TANTERVEI