Témakörök a mérnöktanári záróvizsgához
Biztonságtechnika szakirány
1. A nevelés és oktatás szervezeti keretei.
A mai magyar iskolarendszer jellemzői. Az iskola kapcsolata más társadalmi
intézményekkel. Az oktatási intézmények sajátos feladatai. Az oktatásügyi rendszer
működési színterei. Európai tendenciák a közoktatás fejlesztésében.
2. A szakképzés az ország emberi erőforrásának fejlesztésében.
A szakképzés társadalmi jelentősége. Az iskoláskorúak és azon túliak számára nyújtott
szakképzési kínálat. Országos Képzési Jegyzék. A szakképzés horizontális és
vertikális szerkezete. Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzés.
Szakképzési intézmények és vállalkozások.
3. A pedagógusok feladatai, szerepei.
A pedagógus személyiségével kapcsolatos elvárások. Az osztályfőnök tevékenységi
köre. A pedagógusok és diákok együttese, kapcsolatrendszere a nevelés-oktatás
folyamatában.
4. Kortárs csoportok az iskolában.
A csoport ismérvei, funkciói. A csoport fejlődési szakaszai. Az elsődleges közösségek
szerepe az egyén fejlődésében. A pedagógus feladatai, lehetőségei a tanulók, a
tanulócsoportok megismerésében. A pedagógiai közösség.
5. Az iskoláskorú tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
Fejlődés-lélektani sajátosságok. Tanulási motivációk. A család és a tágabb
szociokultúrális környezet jelentősége. Szakmaválasztás, pályaorientáció.
6. Felnőtt tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
A tanulás motiváció (konvertálható képzettség). A korábbi szervezett tanulás és a
munkatapasztalatok jelentősége, szerepe. Sajátos tanulási nehézségek, problémák. A
képzési kínálat főbb színhelyei, szervezési formái, munkaerő-piaci képzés.
7. A tanulók kommunikációs képességeinek fejlesztése.
A kommunikáció természete, folyamata, kommunikációs csatornák. A verbális és nem
verbális kommunikáció. A szaktanár, a szakoktató nevelő szerepe a tanulók
beszédkultúrájának fejlesztésében.
8. Tanulás-irányítás a szakképzésben.
Tanári, oktatói stílusok. Direkt és indirekt vezetés. A tanár, az oktató vezető szerepe és
a tanulók önállóságának fejlesztése. Differenciálás az oktatásban. Tehetséggondozás.
9. A tanítás-tanulási folyamat és dokumentumai.
A tanítás-tanulási folyamat, fő jellemzői, irányítása.
Tantervek fajtái, fejlődésük, felépítésük.
A központi és a helyi programok sajátosságai, kapcsolatuk, felépítésük. Az oktatási
dokumentumok alkalmazása a tanári munkában.
10. Az oktatás és képzés megtervezése.
A pedagógiai tervezés. A tananyag kiválasztása és elrendezése. Az oktatás
megtervezése (globális tervezés, tematikus tervezés, tanórák, foglalkozások
megtervezése). A tanulás megtervezése (a tanulók elméleti és gyakorlati tanulásának
megtervezése, az iskolai és az otthoni munka).
11. Az oktatás és képzés ellenőrzése, értékelése.
A pedagógiai ellenőrzés, értékelés célja, fő területei, alapvető módszerei. A tanulási
teljesítmény ellenőrzése: diagnosztikus, formatív, szummatív ellenőrzés; szóbeli,
írásbeli, munkafeladatos. Az objektivitás biztosításának módjai. Tantárgyi
feladatlapok és tesztek (didaktikai célok, szerkesztés, értékelés, osztályozás).
12. Az oktatás és képzés technológiája.
Az oktatástechnológia eszközei. Az eszközök alkalmazásának lehetőségei a
szakképzésben: figyelembe véve a táblai munka, a vázlat- és rajzkészítés sajátosságait.
Írásvetítők használata, az eszköz előnyei és hátránya. A videotechnika és a multimédia
alkalmazása a szakképzésben.
Oktatástechnológiai anyagok készítése a szakmai tantárgyak tanításához.
13. Tanulói és tanári segédletek.
A tanulók segédletei: tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok. A jó tankönyv
ismérvei. A tanár segédletei: demonstrációs eszközök (modellek, makettek,
szemléltető ábrák), szoftverek, szakkönyvek, szakmai és módszertani kiadványok.
14. A szakrajz tantárgy oktatásának jellemzői.
Tantervi szabályozás. A tantárgy helye és szerepe a szakképzésben - helyi OKJ
tanterv. A szakrajz tanterv szerkezete, a szakrajzoktatás cél-, feladat- és
követelményrendszere.
15. A vizuális kommunikáció formái és jellemzői a szakképzésben.
A rekonstrukciós (rajzolvasási) képességek fejlesztésének módszerei.
A gondolkodási képességek fejlesztésének módszerei a szakrajzoktatásban.
16. A biztonságtechnika tudományterületének oktatási sajátosságai a múltban és ma.
A „biztonság” ember általi megismerésének folyamata. A fejlődés szakaszai.
17. A biztonságtechnikához kapcsolódó elméleti és gyakorlati jellegű tantárgyak
tanításának sajátosságai.
A tantárgyak oktatásának sajátosságai. Az elméleti és gyakorlati (terep) foglakozások
sajátosságai. Laboratóriumi fogalakozások.
18. Foglakozások tervezése a biztonságtechnika tanításában.
Elméleti foglalkozás tervezése szabadon választott témakör tanításához az OKJ 32-s
és az OKJ 54-s képzésben részt vevő csoportok számára, különös tekintettel a
hasonlóságok és a különbségek bemutatására.
19. Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak jellemzői.
A tantárgycsoport fejlődése, funkciója a szakképzésben. Tantárgyközi kapcsolatok. A
tantárgyi tartalom forrásai, a tananyag szerkezete, elrendezése, feldolgozása. Oktatási
célok, tanulási eredmények, tartalom és eszköztudás.
20. Képességfejlesztés az anyag- és gyártásismeret tantárgyban.
Az általános és speciális képességek és fejlesztési lehetőségeik a tantárgy tanításában.
Az induktív gondolkodás képessége és fejlesztése: az alkalmas tantárgyi témák, az
alkalmazható tanulásszervezési módok, módszerek, taneszközök. A hagyományos és
az induktív gondolkodás fejlesztését célzó megoldás összehasonlító értékelése.
21. Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak tanítás-tanulási sajátosságai.
A tantárgy és a tantárgyi témák fő jellegzetességei, az adekvát stratégiák, módszerek.
A témák feldolgozásának logikája, tipikus hibák. A tanári bemutató kísérlet, mint a
tantárgy sajátos módszere, általános jellemzői, az alkalmas tantárgyi témák, a
szükséges feltételek, a kapcsolódó tanári tervezési és szervezési feladatok. A módszer
értékelése.
22. Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak indirekt tanulásirányítása.
A tanulók önálló munkavégzési képességének elemzése, fejlesztési lehetőségei a
tantárgyban.
Önálló, egyéni ismeretfeldolgozás a tanítási órákon.
Az önálló tanulókísérletek módszerének általános jellemzői, az alkalmas tantárgyi
témák, a lehetséges szervezési módok, a szükséges feltételek. Tanulókísérleti órák
tervezése és levezetése. A módszer értékelése.
Utolsó frissítés: 2006. december 6.