Témakörök a mérnöktanári záróvizsgához
Gépész és könnyűipari szakirány
- A nevelés és oktatás szervezeti keretei.
A mai magyar iskolarendszer jellemzői. Az iskola kapcsolata más társadalmi
intézményekkel. Az oktatási intézmények sajátos feladatai. Az oktatásügyi
rendszer működési színterei. Európai tendenciák a közoktatás fejlesztésében.
- A szakképzés az ország emberi erőforrásának fejlesztésében.
A szakképzés társadalmi jelentősége. Az iskoláskorúak és azon túliak
számára nyújtott szakképzési kínálat. Országos Képzési Jegyzék. A
szakképzés horizontális és vertikális szerkezete. Iskolarendszerű és
iskolarendszeren kívüli szakképzés. Szakképzési intézmények és
vállalkozások.
- A pedagógusok feladatai, szerepei.
A pedagógus személyiségével kapcsolatos elvárások. Az osztályfőnök
tevékenységi köre. A pedagógusok és diákok együttese, kapcsolatrendszere a
nevelés-oktatás folyamatában.
- Kortárs csoportok az iskolában.
A csoport ismérvei, funkciói. A csoport fejlődési szakaszai. Az elsődleges
közösségek szerepe az egyén fejlődésében. A pedagógus feladatai, lehetőségei
a tanulók, a tanulócsoportok megismerésében. A pedagógiai közösség.
- Az iskoláskorú tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
Fejlődés-lélektani sajátosságok. Tanulási motivációk. A család és a tágabb
szociokultúrális környezet jelentősége. Szakmaválasztás, pályaorientáció.
- Felnőtt tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
A tanulás motivációi (konvertálható képzettség). A korábbi szervezett
tanulás és a munkatapasztalatok jelentősége, szerepe. Sajátos tanulási
nehézségek, problémák. A képzési kínálat főbb színhelyei, szervezési
formái, munkaerő-piaci képzés.
- A tanulók kommunikációs képességeinek fejlesztése.
A kommunikáció természete, folyamata, kommunikációs csatornák. A verbális
és nem verbális kommunikáció. A szaktanár, a szakoktató nevelő szerepe a
tanulók beszédkultúrájának fejlesztésében.
- Tanulás-irányítás a szakképzésben.
Tanári, oktatói stílusok. Direkt és indirekt vezetés. A tanár, az oktató vezető
szerepe és a tanulók önállóságának fejlesztése. Differenciálás az oktatásban.
Tehetséggondozás.
- A tanítás-tanulási folyamat és dokumentumai.
A tanítás-tanulási folyamat, fő jellemzői, irányítása.
Tantervek fajtái, fejlődésük, felépítésük.
A központi és a helyi programok sajátosságai, kapcsolatuk, felépítésük.
Az oktatási dokumentumok alkalmazása a tanári munkában.
- Az oktatás és képzés megtervezése.
A pedagógiai tervezés. A tananyag kiválasztása és elrendezése. Az oktatás
megtervezése (globális tervezés, tematikus tervezés, tanórák, foglalkozások
megtervezése). A tanulás megtervezése (a tanulók elméleti és gyakorlati
tanulásának megtervezése, az iskolai és az otthoni munka).
- Az oktatás és képzés ellenőrzése, értékelése.
A pedagógiai ellenőrzés, értékelés célja, fő területei, alapvető módszerei. A
tanulási teljesítmény ellenőrzése: diagnosztikus, formatív, szummatív
ellenőrzés; szóbeli, írásbeli, munkafeladatos. Az objektivitás biztosításának
módjai. Tantárgyi feladatlapok és tesztek (didaktikai célok, szerkesztés,
értékelés, osztályozás).
- Az oktatás és képzés technológiája.
Az oktatástechnológia eszközei. Az eszközök alkalmazásának lehetőségei a
szakképzésben: figyelembe véve a táblai munka, a vázlat- és rajzkészítés
sajátosságait. Írásvetítők használata, az eszköz előnyei és hátránya. A
videotechnika és a multimédia alkalmazása a szakképzésben.
Oktatástechnológiai anyagok készítése a szakmai tantárgyak tanításához.
- Tanulói és tanári segédletek.
A tanulók segédletei: tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok. A jó tankönyv
ismérvei. A tanár segédletei: demonstrációs eszközök (modellek, makettek,
szemléltető ábrák), szoftverek, szakkönyvek, szakmai és módszertani
kiadványok.
- A szakrajz tantárgy oktatásának jellemzői.
Tantervi szabályozás. A tantárgy helye és szerepe a szakképzésben - helyi
OKJ tanterv. A szakrajz tanterv szerkezete, a szakrajzoktatás cél-, feladat- és
követelményrendszere.
- A vizuális kommunikáció formái és jellemzői a szakképzésben.
A rekonstrukciós (rajzolvasási) képességek fejlesztésének módszerei.
A gondolkodási képességek fejlesztésének módszerei a szakrajzoktatásban.
- Gépszerkezettani jellegű tantárgyak a szakképzésben.
A tantárgyi célokat befolyásoló tényezők. A tantárgyak helye és szerepe a
középfokú szakképzés tantárgyi rendszerében. A tantárgykör tanítása során
fejlesztendő képességek és készségek. A képzési tartalom általános felépítése
és a tananyag elrendezésének elvei.
- A gépszerkezettani jellegű tantárgyak tanításának sajátosságai.
A térszemlélet és térképzelet fejlesztésének szükségessége és lehetőségei. Az
ábrák reprodukciója és rekonstrukciója. A gépszerkezeteket bemutató
ábratartalmak tanulásának általános szempontjai. A méretezési és kiválasztási
feladatok tanításának követelményei és módszerei. Életszerű feladatok.
- A konstruáló képesség fejlesztése.
Kombinatív és funkcionális gondolkodás. A szerkesztési tevékenység fázisai.
Az alapelv és a működési elvek kapcsolata. A megoldások hiányosságainak
jellege, csökkentésük lehetőségei.
- Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak jellemzői.
A tantárgycsoport fejlődése, funkciója a szakképzésben. Tantárgyközi
kapcsolatok. A tantárgyi tartalom forrásai, a tananyag szerkezete, elrendezése,
feldolgozása. Oktatási célok, tanulási eredmények, tartalom és eszköztudás.
- Képességfejlesztés az anyag- és gyártásismeret tantárgyban.
Az általános és speciális képességek és fejlesztési lehetőségeik a tantárgy
tanításában. Az induktív gondolkodás képessége és fejlesztése: az alkalmas
tantárgyi témák, az alkalmazható tanulásszervezési módok, módszerek,
taneszközök. A hagyományos és az induktív gondolkodás fejlesztését célzó
megoldás összehasonlító értékelése.
- Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak tanítás-tanulási
sajátosságai.
A tantárgy és a tantárgyi témák fő jellegzetességei, az adekvát stratégiák,
módszerek. A témák feldolgozásának logikája, tipikus hibák.
A tanári bemutató kísérlet mint a tantárgy sajátos módszere, általános
jellemzői, az alkalmas tantárgyi témák, a szükséges feltételek, a kapcsolódó
tanári tervezési és szervezési feladatok. A módszer értékelése.
- Az anyagismereti és gyártástechnológiai tantárgyak indirekt tanulásirányítása.
A tanulók önálló munkavégzési képességének elemzése, fejlesztési lehetőségei
a tantárgyban.
Önálló, egyéni ismeretfeldolgozás a tanítási órákon.
Az önálló tanulókísérletek módszerének általános jellemzői, az alkalmas
tantárgyi témák, a lehetséges szervezési módok, a szükséges feltételek.
Tanulókísérleti órák tervezése és levezetése. A módszer értékelése.
Utolsó frissítés: 2006. december 6.