Témakörök a mérnöktanári záróvizsgához
Műszaki menedzser szakirány
- A nevelés és oktatás szervezeti keretei.
A mai magyar iskolarendszer jellemzői. Az iskola kapcsolata más
társadalmi intézményekkel. Az oktatási intézmények sajátos feladatai.
Az oktatásügyi rendszer működési színterei. Európai tendenciák a
közoktatás fejlesztésében.
- A szakképzés az ország emberi erőforrásának fejlesztésében.
A szakképzés társadalmi jelentősége. Az iskoláskorúak és azon túliak
számára nyújtott szakképzési kínálat. Országos Képzési Jegyzék. A
szakképzés horizontális és vertikális szerkezete. Iskolarendszerű és
iskolarendszeren kívüli szakképzés. Szakképzési intézmények és
vállalkozások.
- A pedagógusok feladatai, szerepei.
A pedagógus személyiségével kapcsolatos elvárások. Az osztályfőnök
tevékenységi köre. A pedagógusok és diákok együttese,
kapcsolatrendszere a nevelés-oktatás folyamatában.
- Kortárs csoportok az iskolában.
A csoport ismérvei, funkciói. A csoport fejlődési szakaszai. Az
elsődleges közösségek szerepe az egyén fejlődésében. A pedagógus
feladatai, lehetőségei a tanulók, a tanulócsoportok megismerésében. A
pedagógiai közösség.
- Az iskoláskorú tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
Fejlődés-lélektani sajátosságok. Tanulási motivációk. A család és a
tágabb szociokultúrális környezet jelentősége. Szakmaválasztás,
pályaorientáció.
- Felnőtt tanulók pedagógiai, pszichológiai szempontú sajátosságai.
A tanulás motivációi (konvertálható képzettség). A korábbi szervezett
tanulás és a munkatapasztalatok jelentősége, szerepe. Sajátos tanulási
nehézségek, problémák. A képzési kínálat főbb színhelyi, szervezési
formái, munkaerő-piaci képzés.
- A tanulók kommunikációs képességeinek fejlesztése.
A kommunikáció természete, folyamata, kommunikációs csatornák. A
verbális és nem verbális kommunikáció. A szaktanár, a szakoktató
nevelő szerepe a tanulók beszédkultúrájának fejlesztésében.
- Tanulás-irányítás a szakképzésben.
Tanári, oktatói stílusok. Direkt és indirekt vezetés. A tanár, az oktató
vezető szerepe és a tanulók önállóságának fejlesztése. Differenciálás az
oktatásban. Tehetséggondozás.
- A tanítás-tanulási folyamat és dokumentumai.
A tanítás-tanulási folyamat, fő jellemzői, irányítása.
Tantervek fajtái, fejlődésük, felépítésük.
A központi és a helyi programok sajátosságai, kapcsolatuk, felépítésük.
Az oktatási dokumentumok alkalmazása a tanári munkában.
- Az oktatás és képzés megtervezése.
A pedagógiai tervezés. A tananyag kiválasztása és elrendezése. Az
oktatás megtervezése (globális tervezés, tematikus tervezés, tanórák,
foglalkozások megtervezése. A tanulás megtervezése (a tanulók elméleti
és gyakorlati tanulásának megtervezése, az iskolai és az otthoni munka).
- Az oktatás és képzés ellenőrzése, értékelése.
A pedagógiai ellenőrzés, értékelés célja, fő területei, alapvető módszerei.
A tanulási teljesítmény ellenőrzése: diagnosztikus, formatív, szummatív
ellenőrzés; szóbeli, írásbeli, munkafeladatos. Az objektivitás
biztosításának módjai. Tantárgyi feladatlapok és tesztek (didaktikai
célok, szerkesztés, értékelés, osztályozás).
- Az oktatás és képzés technológiája.
Az oktatástechnológia eszközei. Az eszközök alkalmazásának lehetőségei
a szakképzésben: figyelembe véve a táblai munka, a vázlat- és
rajzkészítés sajátosságait. Írásvetítők használata, az eszköz előnyei és
hátránya. A videotechnika és a multimédia alkalmazása a szakképzésben.
Oktatástechnológiai anyagok készítése a szakmai tantárgyak tanításához.
- Algoritmusleíró eszközök.
Pszeudokód – Folyamatábra – Struktogram. A mondatszerű leírás
vizualizálása. Folyamatábra szimbólumok. A strukturált programozás
elvének érvényesítése a folyamatábrás algoritmus-megfogalmazásnál.
- Az algoritmikus feladatmegoldás és az alapvető algoritmus-típusok
tanítása.
A hagyományos és a számítógépes feladatmegoldás.
Algoritmus, folyamatábra, program. Az algoritmus-szerkesztés tanítása.
Megoldási algoritmusok gép nélküli ellenőrzése.
A mintapéldák szerepe az algoritmizálás tanítási-tanulási folyamatában
az alap-algoritmusoktól a komplex feladatok algoritmizálásáig.
- A számítógépes alkalmazások oktatásának módszerei.
Ismeretközlés, gyakoroltatás, számonkérés. Feladatlapok készítése.
A tanulók motiválása az iskolai életben is felmerülő feladatok alkalmazói
szoftverekkel való megoldására. Iskolaújság készítése, iskolai
rendezvények, kirándulások pénzügyi adminisztrációja, könyvtári
nyilvántartás, ill. egyéb iskolai adminisztráció segítése.
- A vállalkozástan, ill. vállalkozási ismeretek célja, helye a tananyag
rendszerében.
Elvárások, célok a vállalkozói képzésben.
- A vállalkozástannal, vállalkozási ismeretekkel foglalkozó
szakközépiskolai, szakiskolai tantárgyak hagyományos és alternatív
programjai a különböző iskolatípusokban (főbb jellemzők, egyezések és
különbségek).
- A vállalkozói kompetenciafejlesztés főbb módszerei a képzésben.
Feltételek, megvalósítás.
- A gazdasági kultúra fejlesztése a képzésben. A tanulók felkészítése a
racionális piaci magatartásra.
Marketingmenedzsment az iskolai képzésben.
- A vállalkozástan oktatásában alkalmazott módszerek, kiválasztásuk
szempontrendszere.
Az oktatás során alkalmazott munka- és szervezeti formák bemutatása
egy szabadon választott vállalkozástani témakör módszertani
vizsgálatával.
Utolsó frissítés: 2003. december 6.